به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی ، سمپوزیوم بین المللی سخت پوستان در حالی برگزار می شود که صنعت میگو پتانسیل بالایی در ارزآوری برای کشور داشته و به گفته رئیس سازمان شیلات ایران، تا 95 درصد اهداف این صنعت در سال 1400 برآورده شده است.
در این سمپوزیوم ابتدا دکتر دشتیان نسب، رئیس پژوهشکده میگوی کشور، با اشاره به اینکه انتقال دانش و فناوری موجب ارتقای بهره وری می شود، گفت: ایران با پتانسیلی که در صنعت میگو دارد، می تواند یکی از قوی ترین کشورها در این زمینه باشد. این در حالی است که حضور در مجامع بین المللی به حد کافی نیست و باید تقویت شود.
وی افزود: معرفی صنعت میگوی کشور به دنیا، بررسی چالش های موجود و یافتن راه حل ها، ایجاد بستر برای ارائه آخرین یافته ها و ارتباط بین متخصصان داخلی و خارجی از مهمترین اهداف این سمپوزیوم به شمار می روند.
در ادامه دکتر بهمنی، معرفی کوتاهی از موسسه و مراکز و پژوهشکده های تابعه داشت و تاریخچه مختصری از صنعت میگوی ایران ارائه داد. به گفته وی، اگر تلاش محققان در سال های 1384 و 1385 نبود، احتمال نابودی صنعت به واسطه شیوع بیماری لکه سفید وجود داشت. زیرا محققان توانستند با معرفی میگوی پاسفید غربی، این صنعت را نجات دهند.
دکتر بهمنی، با اشاره به اینکه روند توسعه و تولید میگوی پرورشی طی سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته، افزود: محققان با معرفی میگوی پاسفید غربی (وانامی) موجب شدند که این صنعت مجددا رونق گرفته و با ایجاد اشتغال برای 15 هزار نفر و تولید 50 هزار تن میگو از همین گونه، در ارزآوری بیش از 185 میلیون دلار در سال 1399 موثر باشد.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با معرفی اولویت های موسسه در توسعه صنعت پرورش میگو، در ارتباط با آینده پژوهی این بخش نیز توضیحاتی را ارائه داد.
سپس دکتر خدایی، دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، به نمایندگی از بخش خصوصی، در مورد مقوله حکمرانی و نقش دولت در توسعه صنعت آبزیان، به 4 مولفه منابع و محدودیت های آن، شیوه های مشارکت شهروندان در تصمیم سازی و اجرای آن، پاسخگویی دولت به شهروندان و تشکل ها به اعضا و رعایت قوانین و ضوابط از طرف جامعه بهره بردار، اشاره کرد و هماهنگی و رعایت اصول این موارد را از الزامات پیشرفت صنعت میگو دانست.
در ادامه، دکتر خون میرزایی، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، با قدردانی از تلاش محققان در بومی سازی دانش و فناوری پرورش میگو در کشور، این دانش را قابل تعمیم به دیگر زیربخش های شیلات معرفی کرد و گفت: همکاران تحقیقاتی با انتقال دانش فنی، به یاری بخش اجرا برای رسیدن به سیاست های کلان تعیین شده، شتافتند.
وی، افزود: اگرچه محدودیت های منابع آب شیرین در کشور نگران کننده است، اما با توجه به فناوری استفاده از آب های شور و لب شور، موجب شد که این نگرانی در صنعت پرورش میگو وجود نداشته باشد. زیرا یافته های تحقیقاتی در این خصوص مکفی و قابل ترویج است.
دکتر خون میرزایی، با تاکید بر اینکه رشد و توسعه باید با توجه به ضوابط و رعایت اصول زیست محیطی صورت گرفته و توسعه ای پایدار باشد، عنوان کرد: طبق پیش بینی ها باید تا سال 1404 میگوی کشور به تولید 100 هزار تن برسد. در عین حال تکلیف برای سال 1400 در این زمینه 60 هزار تن بود که آمارها تولید 57 هزار و 500 تن را نمایش می دهند. بنابراین در سال جاری، بیش از 95 درصد هدف تعیین شده محقق شد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تولید میگوی کشور تا سال 1404 به سقف 130 هزار تن برسد.
در ادامه، دکتر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مسئولیت سازمان متبوع را به اختصار تشریح کرد و از تولیدکنندگان خواست تا به هیچ وجه از سموم غیرمجاز استفاده نکرده و در این موارد حد استانداردها را رعایت کنند. زیرا در این صورت می توان تولیداتی مطابق با استانداردهای بین المللی داشت و از این طریق، ارزآوری را ارتقا داد.
گفتنی است این سمپوزیوم به مدت سه روز در 16 تا 18 آذر 1400 برگزار می شود که پنل های تخصصی از برنامه های مهم آن به شمار می رود.
علاقه مندان می توانند برای اطلاع از زمانبندی این سمپوزیوم، روی لینک زیر کلیک کنند:
برنامه سمپوزیوم