بوشهر- ایرنا- مرحله نخست گشت تحقیقاتی برای تعیین زمان آزاد سازی صید میگو توسط کارشناسان پژوهشکده میگوی کشور در آب‌های استان بوشهر آغاز شد.

معاون پژوهش و تحقیقات پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر گفت: این گشت تحقیقاتی به وسیله شناور بخش خصوصی از جامعه صیادی با هدف بررسی وضعیت ذخیره آبزی و تعیین زمان مناسب آزاد سازی صید میگو به مدت چهار تا پنج روز انجام می‌شود.

خسرو آئین جمشید روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: این گشت تحقیقاتی در فاصله‌های زمانی مختلف از منطقه مطاف در جنوب تا جزیره شمالی در شمال استان بوشهر درلایه‌های عمقی مختلف شامل زیر ۱۰، ۲۰-۱۰ و ۳۰- ۲۰ متر انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در این گشت تحقیقاتی وضعیت ذخایر از نظر سایز و وزن بررسی و اطلاعات لازم برای تعیین زمان صید میگو به کمیته مدیریت صید ارائه می‌شود.

آئین جمشید اضافه کرد: بهترین شرایط برای صید میگو زمانی است که ۷۰ درصد جمعیت میگو به سایز ۱۲ سانتی‌متر که سایز تجاری و از لحاظ اقتصادی، مفید است، باید برسد.

وی ادامه داد: به طور معمول ۲ تا 3 گشت تحقیقاتی تا پیش از آغاز صید میگو در استان بوشهر توسط پژوهشکده میگوی کشور انجام می‌شود و مرحله دوم الگوی گسترش و عمقی که ذخیره در آن قرار دارد مشخص می‌شود.

معاون پژوهش و تحقیقات پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر گفت: با انجام گشت‌های دریایی تلاش می‌شود با توجه به هزینه بالای صیادی، صیادان در مناطق پرتراکم و کوتاه ترین زمان اقدام به صید کنند.

آئین جمشید اضافه کرد: با توجه به اینکه صید میگو به صورت ترال کف انجام می‌شود از کل صید انجام شده ۱۲ تا ۱۵ درصد صید هدف و بیش از ۸۵ درصد نیز سایر آبزیانی که به سایز تجاری نرسیده‌اند از جمله ماهی شوریده صید می‌شوند این درحالی است که این گونه‌ها می‌توانند به اندازه تجاری برسند و از آنها برای تقویت ذخیره آبزیان به عنوان مولد نیز استفاده شود.

وی ادامه داد: براین اساس از صید هر یک کیلوگرم میگو 7 تا 8 کیلوگرم ماهی صید و به دلیل اینکه به اندازه تجاری نرسیده‌اند دور ریخته می‌شود برهمین اساس تلاش می‌شود مناطق پرتراکم و تمرکز گله‌های میگو مشخص شوند تا به سایر آبزیان خسارتی وارد نشود.

آئین جمشید گفت: همچنین برای حفظ ذخایر آبزی زمانیکه ۸۰ درصد ذخیره میگو صید شد و ۲۰ درصد باقی ماند براساس گزارش گشت‌های تحقیقاتی زمان پایان فصل صید مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود جامعه صیادی در سایر فصل‌های سال که صید میگو ممنوع است در زمینه صید این آبزی فعالیت نکنند زیرا با این اقدام آنها ذخیره‌ای که جمیعت سال آینده را ایجاد می‌کند از بین می‌رود.

آئین جمشید ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه میگو به صورت گله‌ای حرکت می‌کند اقدام برخی صیادان متخلف که قبل از زمان قانونی اقدام به صید می‌کنند باعث می‌شود گله‌های میگو پراکنده شوند و این اقدام آنها هزینه و زمان صید را افزایش و خسارت زیادی به جامعه صیادی وارد می‌ کند.
گشت تحقیقاتی پژوهشکده میگو در آبهای استان بوشهر