به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دکتر بهمنی در ابتدا با تأکید بر معرفی برونداد هایی که قابلیت احصا و عرضه تا پایان سال ۹۹ را داشته باشند،تاکید کرد: لازم است پژوهشکده ها و مراکز تابعه حداقل سالانه یک یا دو دستاورد شاخص در حوزه فناوری به عرصه شیلات معرفی کنند که در نهایت به جهش تولید ختم می‌شود.
پژوهشکده میگوی کشور - بوشهر
رئیس پژوهشکده میگوی کشور با اشاره به فعالیت های این پژوهشکده در سه حوزه مجزا گفت: نخستین فعالیت های ما به پروژه‌های حاکمیتی مربوط می‌شود که بیشتر عرصه صید و صیادی را پوشش می‌دهد؛ دوم، حل مسائل روز تکثیر و پرورش که در راستای رفع موانع تولید در بخش خصوصی است؛ سوم، مشارکت در جلسات، کمیته ها، بازدید ها و نشست های استانی که منجر به برخی پروژه‌ها می‌شود.
دکتر دشتیان نسب، ضمن معرفی پروژه های انجام شده توسط پژوهشکده، افزود: چهار پروژه بنیادی و سه پروژه کاربردی توسط محققان پژوهشکده طی ۶ ماه گذشته به انجام رسیده است؛ ضمن اینکه طی این مدت ۳۲۰۰ نفر ساعت آموزش به صورت کارگاه آموزش ترویجی برگزار شد.
اخذ ۴ فروست، چاپ ۸ مقاله و 9 یافته قابل ترویج از دیگر مواردی بود که دکتر دشتیان نسب معرفی کرد.
وی با بیان اینکه مولدسازی میگوی با سلامت بالا نجات دهنده صنعت میگوی کشور است، عنوان کرد: از هرمزگان و خوزستان تقاضا برای خرید این نهاده وجود دارد و امید می‌رود که تا پایان سال، استان‌های بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.
دکتر بهمنی، در ادامه ضمن تاکید بر تلاش بیشتر محققان پژوهشکده برای افزایش طرح‌های پژوهشی، گفت: تمرکز بیشتر در تعاملات بین‌المللی از طریق استفاده از فضای مجازی، بسیار مهم است.
وی ادامه داد: حضور محققان پژوهشکده در دیگر استان‌ها و انجام پروژه ها بسیار مطلوب است اما تمام عملکرد ها باید به صورت شفاف مستند‌سازی شود. ضمن اینکه تعیین تکلیف شناورهای پژوهش ۱ و ۲ لازم است در دستور کار پژوهشکده قرار بگیرد.
دکتر بهمنی، بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی میگوی کشور و مولدسازی آنها حتی به صورت پایلوت تاکید کرد تا در صورت بروز مشکل برای میگوی وانامی، گونه جایگزین بدون معطلی به صنعت معرفی شود.
پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور – اهواز
در ادامه پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور، به ارائه گزارش پرداخت.
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور -اهواز در گزارش خود، گفت: پنج پروژه بنیادی و پنج پروژه کاربردی قابل ترویج طی شش ماه گذشته انجام شده که چهار مورد آن خاص و یک مورد غیر خاص بوده است. همچنین یک طرح کلان با عنوان بررسی امکان اصلاح نژاد ماهی کپور معمولی در کارنامه این پژوهشکده به ثبت رسید.
دکتر حسین هوشمند: افزود: ۶ مقاله علمی پژوهشی خارجی، ترجمه یک کتاب و یک مقاله ترویجی از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده در بخش انتشارات به شمار می‌رود که ۸۵ درصد مقالات چاپ شده در راستای سیاست‌های موسسه بوده است؛ ضمن اینکه ۱۸ نفر از همکاران، ۸ دوره با مدرسان خارجی گذراندند که در ارتقای سطح دانش آنها موثر بود.
مولد سازی ماهی باس ، زیست بوم شناختی پراکنش زیستگاهی و اثرات محیطی حضور گونه های غیربومی و مهاجم تیلاپیا در آبهای داخلی استان خوزستان و تعیین میزان توده زنده کفزیان خلیج فارس از جمله پروژه هایی بود که دکتر هوشمند به آنها اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۶ نشست ترویجی برگزار ، عنوان کرد: ۲۲۴ نفر ساعت آموزش بهره برداران و ۵۰۰ نفر ساعت آموزش کارگاهی ترویجی و نیز فعالیت ۱۳ نفر محقق معین در حوزه ماهیان دریایی، گرمابی و میگو بخشی از فعالیت های مربوط به ترویج در این پژوهشکده محسوب می شود.
دکتر هوشمند، تولید واکسن باکتریایی غیر فعال ماهیان دریایی را جزو دستاوردهای قابل ترویج تا پایان سال دانست و افزود: انتقال دانش فنی با توجه به تفاهم نامه ای که موسسه با شرکت نیکسا منعقد کرده، تسهیل خواهد شد و انتقال دانش فنی مولد سازی ماهی سی باس از مهمترین آنهاست.
در ادامه، دکتر بهمنی، ضمن تشکر از زحمات محققان آن پژوهشکده، گفت: ایجاد ارتباطات لازم در استان برای پیشبرد کارها و نیز توسعه دیدگاه های تجاری در آن پژوهشکده لازم است. همچنین همکاری با پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و ایستگاه بندرلنگه جهت توسعه پرورش ماهی در قفس و تلاش مضاعف در تکثیر و پرورش ماهیان دریایی با نگاه تولید دانش قابل ارائه به بخش خصوصی با تمرکز بیشتری صورت گیرد.
پیگیری لازم جهت حل مشکلات مربوط به پرورش کپور هندی و ارزیابی ژنتیکی تیلاپیا نیل در استان خوزستان از موارد مهم دیگری بود که دکتر بهمنی به آن اشاره کرد و از محققان پژوهشکده خواست تا موارد مطرح شده را با جدیت دنبال کنند.
مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور – چابهار
دکتر بهمنی، در ابتدا با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده، گفت: بحث طرح توسعه سواحل مکران باید با جدیت بیشتری پیگیری شود. همچنین تلاش برای رفع مشکلات صید و صیادان و ورود مرکز به بحث های ترویجی در این زمینه بسیار ضروری است.
وی اضافه کرد: ضرورت توجه ویژه به پرورش میگوی فوق متراکم، استفاده از پتانسیل جلبک و فعالیت های بیشتر در این حوزه، پیگیری بحث های مربوط به ماهی کفال، خیار دریایی، لابستر و مواردی از این دست از جمله فعالیت‌هایی است که به مرکز چابهار مربوط می شود.
رئیس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور-چابهار، در ادامه گزارش مبسوطی از عملکرد ۶ ماهه گذشته مرکز متبوع خود، ارائه کرد و گفت: اجرای پنج پروژه بنیادی، ۳ پروژه خاص قابل ترویج و یک پروژه فناورانه از مهمترین مواردی است که توسط محققان این مرکز اجرا شده است.
دکتر اژدری، با بیان اینکه سه فقره قرارداد در امور فناوری صورت گرفته، عنوان کرد: تفاهم نامه ها و قراردادهای همکاری مختلفی با بخش‌های دولتی و غیر دولتی از جمله پارک علم و فناوری و دانشگاه فردوسی مشهد منعقد شده که در نهایت خروجی آن به توسعه عرصه فعالیت های شیلاتی به ویژه در منطقه چابهار خواهد انجامید.
چاپ سه مقاله علمی پژوهشی خارجی، 6 مقاله علمی پژوهشی داخلی و یک مورد چاپ کتاب از دیگر فعالیت‌هایی است که دکتر اژدری در حوزه انتشارات به آنها اشاره کرد؛ همچنین برگزاری دو کارگاه آموزش بین المللی به صورت وبینار در حوزه بیولوژی، برگزاری یک روز مزرعه در سایت گواتر، برگزاری دو نشست ترویجی و تشکیل دو کارگروه ترویجی از دیگر مواردی بود که وی از آنها نام برد.
تاثیر روش های برداشت بیومس تولیدی از یک نوع جلبک بومی، استخراج آلژینات از جلبک قهوه‌ای دریایی و برآورد سطح صید بهینه خیار دریایی از مهمترین پروژه هایی بود که دکتر اژدری آنها را معرفی کرد.
در ادامه دکتر بهمنی، ضمن تاکید بر منابع غنی شیلاتی در منطقه چابهار، گفت: مطلوب است مرکز چابهار رسالت اصلی خود یعنی مطالعه، بهره برداری و ارزیابی ذخایر آبهای دور را در دستور کار قرار دهد.
وی در پایان افزود: انتظار می‌رود مرکز چابهار به عنوان قطب فرآورده های بیولوژیک مثل جلبک و خیار دریایی شناخته شده و تعاملات بیشتری با مرکز ملی فرآوری آبزیان و نیز دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه داشته باشد.
در پایان معاونان و رئیس روابط عمومی موسسه نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود مدیریت پژوهشکده مطرح کردند.