به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور، در نشست اخیر اعضای کمیته صید بوشهر، زمان آزادسازی صید میگو در سال ۱۴۰۰ بررسی شد. ابتدا دکتر دشتیان نسب رییس پژوهشکده میگوی کشور، گزارشی از نتایج دو گشت دریایی پایش ذخایر میگو در آبهای استان بوشهر را ارائه و عنوان کرد؛ امسال گشت های دریایی پایش دو نوبت و هر کدام به مدت پنج روز انجام شد. این گشت های تحقیقاتی ابتدا در محدوده شمال استان و سپس روبروی شهر بوشهر تا منطقه مطاف در ۲۲ ایستگاه با استفاده از یک فروند لنج فایبرگلاس انجام شده است. دکتر دشتیان نسب عنوان داشت؛ مدت زمان تور کشی ها یکساعت بوده است و بررسی میانگین تلاش صیادی در این مناطق (CPUE) و میزان این پارامتر در اعماق مختلف نشان از تراکم صید در محدوده آبهای منطقه رستمی و کلات تا رود مند بوده است .وی به ترکیب گونه ای میگو در فصل جاری اشاره و بیان کرد : ۷۸ درصد از ذخیره میگوی سالجاری از گونه ببری سبز و مابقی از سایر گونه ها است و ۹۲ درصد این میگو، میگوی نسل اول است که بیانگر درصد کم ذخیره میگوی سال گذشته در ترکیب صید امسال می باشد.
در نشست اعضاء کمیته مدیریت صید شیلات، ضمن توجه به نتایج گشت های تحقیقاتی و نظر اعضای کمیته، تاریخ گشایش صید میگو در سالجاری از ۱۳ مرداد ماه تصویب شد. براساس تصمیم کمیته صید استان قایق های صیادی یک روز زودتر و از ۱۲ مرداد به دریا خواهند رفت.
بر اساس این مصوبه ،از این تاریخ، کلیه شناورهای دارای مجوز اعم از شناورهای کلاس لنج و قایق صیادی که حدود ۸۰۰ فروند برآورد شده میتوانند در سراسر محدوده آبهای ساحلی استان بوشهر اقدام به صید کنند.
در این جلسه مهندس بازدار رییس شیلات بوشهر، میزان صید میگو در سال گذشته را ۲ هزار و ۲۲۶ تن ذکر کرد و افزود: پیش بینی میشود در سالجاری حداقل ۱۵۰۰ تن میگو از دریا صید شود.
لازم به ذکر است فصل صید میگو در سال ۱۳۹۹ از ۱۳ مرداد برای قایقها و ۱۵ مرداد برای لنج ها آغاز و تا ۲۷ شهریور و به مدت ۴۵ روز ادامه داشت.
اعلام تاریخ خاتمه صید امسال نیز با توجه به نتایج تحقیقات پژوهشکده میگوی کشور از میزان بازمانده ذخیره در کمیته صید طرح و اعلام خواهد شد.