به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور،در ابتدای جلسه، مهندس تکریمی مشاور موسسه، با اشاره به اینکه جهت گیری موسسه در راستای نهادینه سازی ادبیات و نگرش موجودی در پارک های علم و فناوری است، گفت: باید پرسش اساسی محققان این باشد که اثربخشی پروژه های تحقیقاتی در سطح ملی حوزه شیلات، چیست؟ اگر پاسخ قانع کننده ای وجود داشت، انجام آن پروژه بدون شک، گرهی از مشکلات شیلات کشور را حل می کند.
وی افزود: محققان حوزه شیلات لازم است از تجربیات یکدیگر استفاده کرده و به طور دائم در حال تعامل با همه فعالان و متغیرهای مرتبط با این حوزه باشند تا همیشه به روز باشند.
لزوم تعامل بیشتر با بخش خصوصی، افزایش نسبت پروژه های قابل تجاری سازی به بنیادی، تعریف مدل و ادبیاتی مشخص برای ارتباط با ذی نفعان و بهره برداران، استفاده جدی تر از ظرفیت های موجود، تعریف فرضیاتی قوی برای خروج از چالش ها و مهم تر از همه همکاری با موسسات پژوهشی متناظر دیگر کشورها از مواردی بود که مهندس تکریمی بر آنها تاکید کرد.
دکتر دشتیان نسب رئیس پژوهشکده، با بیان اینکه پژوهشکده مذکور در سال جاری یک طرح و 20 پروژه را انجام داده است، گفت: 5 گزارش نهایی، در سال جاری فروست گرفت و 2 دستاورد فناور قابل تجاری، معرفی شد.
چاپ 29 مقاله علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی، یک قرارداد تفاهمنامه، حضور در 17 کنفرانس معتبر بین المللی و برگزاری یک کنفرانس بین المللی از دیگر دستاوردهای پژوهشکده است که دکتر دشتیان نسب به آنها اشاره کرد.
وی ادامه داد: تولید 20 هزار قطعه از آبزیان و 130 هزار بچه میگوی وانامی، از مهمترین دستاوردهای بیولوژیک فناورانه و هسته های اولیه آبزیان است.
دکتر دشتیان نسب در ادامه، پروژه های مهم پژوهشکده متبوع خود را تشریح و عنوان کرد: 3 مورد سایت الگویی ترویجی، برگزاری 31 نفر آموزش در قالب انتقال یافته های تحقیقاتی، برگزاری 698 کارگاه آموزشی و 32 نفر روز بازدید در طرح یاوران تولید از دستاوردهای ترویجی سال جاری برای پژوهشکده میگوی کشور محسوب می شود.
ساخت و بهینه سازی کیت مولتی پلکس تشخیص بیماری لکه سفید در میگو، بررسی شاخص های ژنتیکی جمعیت های مختلف مولدین وارداتی و پرورشی میگوی سفید غربی و بررسی تاثیر بهبود دهنده های خاک و پروبیوتیک تک سل بر مدیریت پرورشی استخرهای نیمه متراکم میگو از مهم ترین پروژه های این پژوهشکده است که دکتر دشتیان نسب به آنها اشاره کرد.
در پایان، دکتر حافظیه در خصوص تلاش مضاعف برای انتقال دانش فنی به بخش خصوصی تاکید کرد. دکتر حسین زاده صحافی نیز از اینکه دغدغه سایر استان ها در خصوص میگو، دغدغه پژوهشکده می باشد تشکر کرد. همچنین توجه به کارشناسان پهنه، ترویج و تجاری سازی را مورد تقدیر قرار داد و خواستار اثر بخشی حوزه میگو در منطقه شد.