به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور، از ۲۷ بهمن‌ماه 1401 نمایشگاه تخصصی صنایع شیلاتی ایران و جشنواره برگزیده‌های این صنعت به مدت 4 روز در بوشهر برگزار شد. نمایشگاه ایرانفکس با تولیت شرکت چتر نوین آموزان لیان (فرانو ) از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر و با مشارکت این پارک، شتابدهنده ایده‌بان، استانداری بوشهر، نمایشگاه بین المللی بوشهر، سازمان صمت، شهرک صنعتی استان بوشهر، اداره کل شیلات استان بوشهر و پژوهشکده میگوی کشور برگزار ‌شد.
این نمایشگاه صنایع شیلاتی ایران با حضور شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان و تولید کننده از استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمهال و بختیاری، اصفهان، اراک، قم، کرمان، یزد، همدان، تهران، البرز، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، در محل نمایشگاه بین المللی بوشهر و فضای سه هزار و 200 متر برگزار ‌شد. زمینه‌های فعالیت شرکت کننده‌ها، قفس‌های دریایی، تجهیزات مرتبط با ساخت استخر و تجهیزات مرتبط با برق و تابلو برق، تجهیزات مرتبط با آب (پمپ)، لوله و اتصالات، تجهیزات مرتبط با غذادهی، تجهیزات مرتبط با هوادهی، تصفیه و ضدعفونی، فرآوری محصولات شیلاتی، تولید غذای ماهی و میگو و سایر آبزیان، پرورش و تکثیر جلبک‌ها، آرتیما، روتیفر، کرم نرئیس و صدف، مکمل‌های ویتامینه، پروبیوتیک، بهبود دهنده آب و خاک، تجهیزات مرتبط با برداشت آبزیان و هوشمندسازی در مزارع پرورش آبزیان بود.
همزمان در روز دوم نمایشگاه ایرانفکس، میز ملی میگو آغاز شد. جشن شکرانه پایان برداشت میگو و جشنواره برگزیده های صنعت شیلات در بخش‌های تکثیر، پرورش، صادرات، پرورش ماهی در قفس و نوآوری نیز در روز سوم نمایشگاه برگزار شد.
در این نمایشگاه آبزیان و صنایع شیلاتی، اجرای پنل‌های تخصصی بیماری AHPND، مدیریت آب و بستر، فرآوری و بازار، مکانیزاسیون و پرورش ماهی در قفس برای بهره‌برداران و کارشناسان این صنعت، با مشارکت سه تن از محققان پژوهشکده همراه بود.
احمد محمدی زاده، استاندار بوشهر در آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی صنایع شیلات ایران در محل نمایشگاه های بین المللی بوشهر اظهار کرد: با تغییرات زیرساختی و نوآوری‌های نوین در صنعت آبزی پروی، پرورش دهندگان غذای میگو از ۲۸هزار تن در سال۱۴۰۰ به ۳۶ هزارتن در سال۱۴۰۱ افزایش دادند که آمار قابل توجهی در این حوزه است و با روند خوب پرورش میگو و تغییرات مثبت زیرساخت‌ها امید داریم که در سال آینده ۱۵۰۰ هکتار واحد تولید جدید به واحدهای کنونی افزوده شود. استاندار بوشهر خبر داد علاوه بر کارخانه‌های بزرگ تولید غذای آبزیان در استان بوشهر، کلنگ زنی سه کارخانه دیگر در این زمینه انجام شده است. استاندار بوشهر بر اهمیت کارخانه‌های استاندارد غذای با کیفیت آبزیان، افزایش بهره‌وری و شگردهای بهتر پرورش میگو، فناوری و سردخانه، پخت و پز و صادرات بهینه تاکید کرد و از تولیدکنندگان و عوامل موثر در صنعت آبزیان و پرورش میگو و ماهی خواست تجارب موفق خود را به بقیه انتقال دهند.
استاندار بوشهر خطاب به تولیدکنندگان آبزیان گفت: توجه شما باید به حوضچه‌های میگو بیشتر باشد تا نیاز به آبزیان در این زمینه از طریق حوضچه‌ها تامین شود و البته این امر با افزایش بهره‌روی همراه باشد نه با افزایش واحدهای مزارع، چون به حداکثر رساندن تولیدات ملی در زمینه پرورش میگو از طریق افزایش بهره‌وری ممکن است. محمدی زاده اظهار کرد از ظرفیت‌های خوب کشور در خلیج فارس و جنوب ایران، ظرفیت پرورش ماهی در قفس است که بسیار هزینه کمتری نسبت به بقیه روش‌های پرورش ماهی دارد. در حوضه آبزیان دریایی با در محوریت اصلی قرار دادن پرورش دهندگان و غذای مناسب آبزیان، روند گسترش تولیدات و افزایش بهره‌وری را خوب ارزیابی کرد.