به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور، دکتر مسلم شریفی‌نیا محقق پژوهشکده میگوی کشور، موفق به کسب رتبه برتر رشته زیست‌شناسی از جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی، در سال 1402شد. در نهمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه در جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی، از دکتر مسلم شریفی‌نیا در رشته زیست‌شناسی، دکتر عاطفه جوادی در رشته فیزیک، دکتر ناصر گلستانی در رشته ریاضی، دکتر امین جمشیدی در رشته زمین شناسی، هادی پرستار شهری در رشته شیمی تجلیل می‌شود. مراسم جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی، اول تیر ماه سال جاری، توسط فرهنگستان علوم در تهران برگزار می‌شود.
جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی یکی از جشنواره‌های علمی در ایران است که پس از قریب هزار سال از وفات آن دانشمند ایرانی و به منظور توسعه پژوهش تجربی، هر ساله به افتخار این دانشمند، در حوزه علوم پزشکی، علوم دارویی و علوم پایه برگزار می‌شود. از اهداف این جشنواره ملی، توسعه تحقیقات تجربی در علوم اجتماعی، فراهم آوردن شرایط تبادل نظر و ارتباط بین پژوهشگران و صاحب نظران علوم اجتماعی، هم‌افزایی علمی و انتقال تجربه در حوزه پژوهش¬های تجربی، تشویق پژوهشگران به انجام پژوهش در حوزه‌¬های کاربردی مورد نیاز کشور، معرفی و تجلیل از پژوهش‌¬ها و پژوهشگران برتر می باشد.
ابوریحان بیرونی از جمله بزرگترین پژوهشگران تجربی در تاریخ علم و معرفت ایران اسلامی است. محمد بن احمد بیرونی، ابوریحان، (۳۶۲-۴۴۰ قمری)، دانشمند برجسته¬‌ی ایرانی، در سوم ذیحجه‌¬ی ۳۶۲ هجری قمری (۱۸ دی¬ماه ۳۶۱ خورشیدی) در شهر کاث، از شهرهای ولایت خوارزم، به دنیا آمد. پدرش، ابوجعفر احمدبن علی اندیجانی، اخترشناس دربار خوارزم¬شاه در رصدخانه¬‌ی گرگانج بود و مادرش، مهرانه، پیشینه‌¬ی مامایی داشت. چنان که خود گفته است، پدرش را در پی بدگویی حسودان از دربار راندند و به ناچار در یکی از روستاهای پیرامون خوارزم ساکن شدند و از اینرو بیرونی لقب گرفت. ابوریحان که به زبان‌های یونانی، هندی و عربی مسلط بود، کتب و رسالات بسیار نوشت که شمار آن‌ها را بیش از ۱۴۶ عنوان، گزارش کرده‌اند و جمع سطور آن‌ها بالغ بر ۱۳ هزار است. مهم‌ترین آثار او التنجیم در ریاضیات و نجوم، آثار الباقیه در تاریخ و جغرافیا، قانون مسعودی که نوعی دانشنامه ‌است و کتاب تحقیقی ماللهند درباره‌¬ی اوضاع سرزمین هند از تاریخ و جغرافیا تا عادات و رسوم و طبقات اجتماعی آن است. بیرونی در جریان لشکرکشی‌های محمود غزنوی به هند امکان یافت که به این سرزمین برود، زبان هندی فراگیرد و درباره‌¬ی اوضاع هند پژوهش کند که حاصل آن، کتاب «ماللهند» اوست. «ماللهند» برجسته‌¬ترین اثر ابوریحان در حوزه علوم انسانی یک پژوهش مردم¬‌نگارانه است. بیرونی در این اثر با استفاده از تکنیک¬‌های مشاهده میدانی کاری علمی و جاودانه با موضوع تاریخ، دین، و آداب هندوان به یادگار گذاشته است.
از جمله فعالیت های علمی دکتر مسلم شریفی‌نیا عضو هیات علمی پژوهشکده میگوی کشور- بوشهر، به عنوان محقق جوان برگزیده جشنواره ابوریحان بیرونی، موارد زیر می باشد:
فعالیت¬های علمی¬ - پژوهشی
• تالیف بیش از 45 مقاله در مجلات بین المللی JCR و ISI
• تالیف مقاله در برترین مجله تنوع زیستی دنیا (Global Change Biology)
• تالیف یک جلد کتاب داخلی و 5 فصل کتاب بین المللی
• تالیف بیش از 20 مقاله در کنفرانس های داخلی و خارجی
• مشاوره 5 رساله دکتری و پایان نامه کارشناسی ارشد
• داور بیش از 20 مجله داخلی و بین المللی
افتخارات و جوايز علمي
• برنده جایزه پژوهشی بنیاد ملی نخبگان به مدت 2 سال (1394 و 1395)
• پژوهشگر برتر دانشگاه هرمزگان در سال 1395
• پژوهشگر برتر دستگاه های اجرایی استان بوشهر در سال 1400
• پژوهشگر برتر مرز علم موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور
فعالیت¬ها وخدمات ارزنده
• تولید جیره غذایی میگوی پرورشی با استفاده از پودر حشرات
• عضو هیات تحریریه مجلات Frontiers in Marine Science و Frontiers in Environmental Science
• مجری 6 طرح پژوهشی داخلی و بین المللی
پژوهشکده میگوی کشور با افتخار و عرض تبریک به دکتر شریفی‌نیا، برای این محقق جوان علوم شیلاتی کشور آرزوی تندرستی و پیروزی دارد.