آخر مرداد 1402، محققان بخش‌های مختلف پژوهشکده میگوی کشور، جلسه هم اندیشی درخصوص اولویت‌های پژوهشی و ترویجی برای کنترل و پیشگیری از بیماری AHPND  در مزارع پرورش میگو را برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور، با توجه به شیوع بیماری AHPND  در مزارع پرورش میگوی استان بوشهر، 31 مرداد 1402 جلسه هم اندیشی محققان در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. از تصمیمات این جلسه، پیشنهاد و تدوین پروژه‌های تحقیقاتی در هر یک از  بخش‌های تحقیقاتی پژوهشکده بود. این پروژه‌ها با محوریت موضوع  پروبیوتیک، تاثیر عصاره‌های گیاهی طبیعی، اثر ضد عفونی کننده‌ها و تهیه گزارش تحلیلی بود. برگزاری تور ترویجی در استان‌های پرورش دهنده میگو،  برای " انتقال یافته‌های پژوهشی و تجارب موفق جهانی در کنترل بیماری AHPND  در صنعت میگوی پرورشی " و پیگیری برنامه‌ها و اعتبار آن از دیگر مصوبات این جلسه بود. همچنین مقرر گردید جهت پایش وضعیت باکتری مربوطه در مراکز تکثیر میگو با اداره کل دامپزشکی استان بوشهر و اتحادیه تکثیرکنندگان میگوی استان بوشهر هماهنگی شود.

بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس (AHPND) مهمترین بیماری غیرویروسی میگوهای پرورشی است که با خصوصیاتی نظیر تلفات شدید طی 35 روز اول پرورش مشخص می‌شود. این بیماری طی سالهای اولیه بروز 2011 تا 2014 باعث کاهش 25 درصدی تولید جهانی میگو شد از این رو به تجارت جهانی صنعت میگو خسارات زیادی وارد نموده است. بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس هم اکنون جزء لیست بیماریهای اخطار کردنی سخت پوستان OIE است و کشورهای عضو ملزم به پایش و گزارش آن می باشند

.